• Atopijski dermatitis
  • Moluske
  • Genetska testiranja

Pedijatrijska dermatologija

Dogovorite svoje konzultacije sa dermatologom!
Pedijatrijska dermatologija

Promjene na koži novorođenčadi, dojenčadi, djece i adolescenata drugačije su nego kod odraslih. Upravo zbog toga se pedijatrijska dermatologija izdvaja iz opće dermatologije. Dječja koža posebno je osjetljiva na oštećenja uzrokovana čimbenicima okoliša, unutarnjim čimbenicima,  izloženosti patogenima i drugim okidačima.

Pristup dječijim kožnim bolestima bazira se na kliničkoj i laboratorijskoj dijagnostici bolesti i stanja te liječenju nizom tretmana individualno prilagođenih potrebama svakog djeteta, uključujući:

• Prilagođavanje prehrane i načinu života kod kroničnih kožnih bolesti
  • Racionalnoj upotrebi peroralnih ljekova i primjeni učinkovite lokalne terapije u obliku krema, masti, gelova, otopina, lakova i drugih
  • Upotrebi napredne svjetlosne i fotokemijske tehnologije za liječenje bolesti kože

Ono što je važno naglasiti u smislu pedijatrijske dijagnostike je poseban dijagnostičko terapijski pristup prilagođen djetetu koji osigurava da se neugodna iskustva povezana s dermatozama u smislu srbeža i drugih neugodnih senzacija kao i stigmatizacije od strane vršnjaka lakše podnose te da roditelji budu ispravno informirani o očekivanom trajanju liječnja i mogućim ishodima što uvelike utječe na sam tijek bolesti i percepciju djeteta.

Atopijski dermatitis

Atopijski dermatitis  je kronična recidivirajuća upalna bolest  kože koja se javlja kod osoba koje imaju genetsku predispoziciju za razvoj ovog stanja, a koja je uzrokovana promjenama u kvaliteti odnosno građi i funkciji kože, prvenstveno promjenama u strukturnom proteinu filagrinu, promjenama u sastavu masnih kiselina i mikrobioma kože, što dovodi do pretjernaog gubitka vlažnosti kože, poremćaja imunološkog odgovora i strukturnim deformitetima koji čine kožu propusnom za tvari iz okoline. Bolest je karakterizirana kroničnim recidivirajućim tijekom, uz intenzivan osjećaj svrbeža i ponavljajućim kožnim manifestacijama u smislu crvenila, suhoće i grube površine kože. Klinička slika se mijenja s dobi i razlikuje se među pojedincima, isto kao što se razlikuje etiopatogeneza, od blagih do srednje teških i teških oblika bolesti. Dijagnoza se postavlja na temelju kliničke slike, a potom se procjenjuje težina bolesti nakon čega se pristupa dugoročnom planiranju terapije kako bi se izbjegli mogući neželjeni učinci te osigurala dugotrajna remisija. U većini slučajeva bolest se s odrastanjem povlači u svom manifestonom obliku na koži, ali su učestaliji rinitisi i druga stanja povezana s atopijskom dijatezom.

Akne

Akne su učestala bolest adolescentne dobi koje zahvaćaju oba spola, a javljaju se u raznim oblicima od komedona do komunicirajućih upalnih čvorova. Najčešće se javljuju na čelu, obrazima, nosu, bradi, ispred uha, vratu, ramenima, leđima i prsima. Nastanak je povezan s pojačanom produkcijom muških spolnih hormona. Za vrijeme puberteta se razina hormona povećava i u djevojaka i u dječaka, što stimulira žlijezde lojnice na stvaranje veće količine loja kojeg izlučuju u folikule. Pojačano stvaranje i nakupljanje loja kompromitira otvore lojnih žlijezda i sprječava njegov izlazak što dovodi do umnažanja bakterija i upale. Bakterije razlažu otpadne tvari i masne kiseline koje pojačavaju upalu i pogoršavaju stanje.. Osoba kojoj je neki član bliže obitelji bio suočen s aknama može očekivati raniju pojavu bolesti i težu kliničku sliku. Iritacija kože, češanje i grebanje lica mogu pogoršati upalu, a pogoršanju stanja bitno doprinosi i stres. Akne mogu izazvati i androgeni, barbiturati, litij, anabolički steroidi, svi lijekovi koji u svojoj kemijskoj strukturi sadrže halogene te opijati i opioidi. Visoko prerađena hrana i ona bogata šećerima, konzervansima i korigensima pogoršava tijek bolesti.

Liječenje akni je sveuobuhvatno i za postizanje optimalnih rezultata važno je ispravno procijeniti težinu bolesti i terapiju prilagoditi svakom pojedinom slučaju, a na izboru stoji čitav niz terapijskih postupaka od kojih su svi dostupni u našem centru a uključuju lokalnu upotrebu peroksida, adapalena, tazarotena, isotretionina, retinola, azelaične kiseline, silimarina, piruvata, mliječne kiseline, bademove kiseline, fotodinamske terapije s metilaminuloveulinatom, terapije diodnim laserom, terapije plavim svjetlom, visoke frekvencije, čiščenja lica, terapije ozonom itd.

Prirođeni madeži

Melanocitne promjene u dječijoj dobi se dijele u tri vrste: kongenitalni madeži (mali, srednje veliki, veliki i gigantski), stečeni  madeži i melanom koji je srećom iznimno rijedak. Kongenitalni melanocitni nevusi se nađu u 1%-6% novorođenčadia radi se o benignim promjenama koje su prisutne još in utero. Podrazumijevaju madeže prisutne na samom rođenju, ali i tzv. kasne nevuse, koji postanu vidljivi kratko nakon poroda. Prema veličini se dijele na male, promjera do 1,5 centimetara, srednje  1,5 do 20 cm i velike, 20 cm i veći.

Dermatoskopija

Dermoskopija je neinvazivna i bezbolna dijagnostička procedura koja koristi posebno povećalo s polariziranim svjetlom čime omogućava dermatologu dublji uvid u morfološku strukturu madeža, omogućava kvalitetno praćenje i ranom otkrivanju atipičnih melanocitnih lezija . Ova je metoda smanjila  broj nepotrebnih biopsija, kao i ekscizija benignih melanocitnih lezija.

Alopecija

Gubitak kose kod djece je neuobičajen, a njegovi uzroci različiti su od onih kod odraslih. Gubitak kose može negativno utjecati na psihološki i emocionalni razvoj djeteta zbog čega mu treba posvetiti pažnu već kod prvih znakova ovih promjena, jer rana dijagnostika i terapija osiguravaju najbolje rezultate liječnja. Gubitak kose kod djece uzrokovanje najčešće infekcijama, drugim bolestima vlasišta ali i sustavnim bolestima, a ovo je nekoliko najčešćih uzroka:

1. Tinea Capitis
      2. Alopecia Areata
      3. Trihotilomanija

Tinea capitis

Ova infekcija vlasišta širi se kada djeca dijele osobne predmete kao što su češljevi i šeširi. Uzrokovana je gljivama. Djeca s tineom capitis imaju područja gubitka kose s crnim točkama na kojima se kosa raspala. Koža može biti crvena, ljuskava i ispucala. Moguće je i povećanje limfnih čvorova glave i vrata. Dijagnoza se postavljlja na temelju kliničkog pregleda te mikološke obrade. Tinea capitis liječi se antifungalnim lijekovima koji se uzimaju na usta. Korištenje antifungalnog šampona zajedno s oralnim lijekovima spriječit će prijenos infekcije na druge.

Alopecia areata

Alopecija areata je autoimuna bolest koja uzrokuje gubitak kose. Imunološki sustav djeteta zbog unutarnjih poremećaja izazvanih najčešće infekcijom ili drugim uzrocima napada folikule iz kojih izrasta dlaka. Otprilike 1 na 1.000 djece ima lokalizirani oblik nazvan alopecija areata. Alopecija dolazi u različitim oblicima, ovisno o obrascu gubitka kose: alopecija areata: obilježavaju je okrugli alopecični areali u vlasištu ; alopecija totalis: ispada sva dlaka na vlasištu, alopecia universalis: ispada sva dlaka na glavi i tijelu. Postoji čitav niz tretmana s kojim se može pokušati umanjiti imunološko odbacivanje kose, no nažalost radi se o bolesti s nepredvidivim tijekom.

Trihotilomanija

Trihotillomanija je poremećaj u kojem djeca kompulzivno čupaju kosu. Kategorizira ju se kao oblik opsesivno-kompulzivnog poremećaja. Neka djeca to rade svjesno druga nesvjesno. Djeca s ovim stanjem imaju alopecična žarišta s polomljenom kosom. Neka od ove djece jedu dlaku koju počupaju i mogu u trbuhu imati trihobezoare odnosno velike kuglice neprobavljene dlake. Kosa naraste kad je djeca prestanu čupati. Kognitivna bihevioralna terapija pomaže djeci da postanu svjesnija problema. Ova terapija im pomaže da shvate emocije koje potiču ovakvo ponašanje te im ga je tako lakše obuzdati.

Vaskularne malformacije i hemangiomi

Hemangiomi su najčešći benigni (nekancerogen) tumor tijekom prve godine života dijteta. Hemangiomi se dijele na infantilne i kongenitalne hemangiomi. Dijele se po vremenu i načinu nastanka. Kongenitalni hemangiomi razvijaju se in utero i prisutni su pri rođenju. Oni Uključuje više tipova hemagioma : „RICH -rapidly involuting congenital hemangioma“ raste in utero, prisutan je pri rođenju i često se smanjuje tijekom prve godine života, „NICH-non-involuting congenital hemangioma“ ne smanjuju se i najčešće se liječe kirurški, te oni između ova dva tipa „PICH – partially involuting congenital hemangioma“. Ono što obilježava kongenitalne hemagiome je proporcionalan rast, što znači da rastu jedanko brzo kao i dijete. Infantilni hemangiomi najčešća su vrsta hemangioma i obično se pojavljuju tijekom prvih nekoliko tjedana života. Oni će uglavnom rasti tijekom prve godine života, a zatim će se polako smanjivati u narednih nekoliko godina. Trenutačne mogućnosti liječenja hemangioma uključuju lokalnu terapiju beta blokatorima (timololom , propranololom), imunomodulatorima (sirolimusom), peroralna terapija propranololom i laserska terapija vaskularnim laserima.

Bradavice

Virusne bradavice uzrokuju papiloma virsi kojih ima preko 150 tipova. Uvijek ih treba liječiti jer rijetko same prođu, a predstavljaju rizik širenja. Obične bradavice su najčešće na prstima ruku i tabanima koje izgledaju kao hrapave izrasline raznih veličina, a na stopalima ih se može zamijeniti za natisak ili kurje oko koje se kod dijece rijetko javlja. Na tabanima su često grupirane, pa veća površina tabana može biti zahvaćena što se naziva mozaičnim bradavicama a ovaj tip je osobito rezistenatan na liječenje. Često mogu biti bolne bolne, pa pacijent otežano hoda, što zahtijeva brzu terapiju. Uspiješno se liječe kombinacijom, krio, plazma terapije i lasera.

Moluske

Moluske su zarazna bolest uzrokovana pox virusom koja se očituje pojavom specifičnih bradavica na koži. Javljaju se češće u djece suhe kože (atopičara); rjeđe u odraslih. Djeca se najčešće zaraze direktnim kontaktom; a odraslih spolnim putem. Oštećena kože npr.suhoća kod atopičara pridonosi lakšem prijenosu infekcije. Moluske imaju tipičan izgled papule u boji kože sa središnjim udubljenjem. Javljaju se grupirane na trupu, rukama i nogama. Moluske su najčešće asimtomatske ali kod atopičara mogu biti praćene svrbežom. Moluske mogu spontano proći, a kod djece s atopisjkim dermatitisom treba intezivirati njegu, a same promjene se uspiješno uklanjaju plazma terapijom.

Genetska testiranja

U mogućnosti smo ponuditi iščitavanje i interpretaciju cijelog genoma s testiranjem na sve poznate rizike razvoja bolesti i preosjetljivosti na ljekove, uključujući i sve geneske bolesti koje imaju svoju prezentaciju na dječjoj koži.